X
تبلیغات
پروازی به بلندای آسمان - حوادث


پروازی به بلندای آسمان

شما به اختیار خود از زمین بلند میشود و به اجبار باید بنشینید

BEIRUT – An Ethiopian Airlines plane carrying 90 people crashed into the Mediterranean Sea in flames early Monday just minutes after takeoff from Beirut, authorities said. At least 18 bodies were recovered as rescuers searched the stormy waters.

The cause of the crash was not immediately known. Lebanon has been slammed by bad weather since Sunday night, with crackling thunder, lightning and pouring rain.

Lebanese President Michel Suleiman said terrorism was not suspected.

"Sabotage is ruled out as of now," he said.

The Boeing 737-800 took off around 2:30 a.m. (7:30 p.m. EST) for the Ethiopian capital Addis Ababa, said Ghazi Aridi, the public works and transportation minister.

"The weather undoubtedly was very bad," Aridi told reporters at the airport. He added that the plane went down about 2 miles (3.5 kilometers) off the Lebanese coast.

The Lebanese army said in a statement the plane was "on fire shortly after takeoff."

The wife of Denis Pietton, the French ambassador to Lebanon, was on the plane, according to the French embassy.

Helicopters and naval ships were scrambled for a rescue effort as huge waves slammed into the shore and rain lashed the coast.

A Lebanese army official said 18 bodies had been recovered.

A police spokeswoman in Cyprus, which sent rescue crews to the area, said airplane debris was found.

Ethiopian Airlines' CEO Girma Wake told journalists in Addis Ababa that he had no information on the fate of those on board or about the cause of the crash. He said the aircraft had been serviced on Dec. 25 and passed inspection.

He also said the plane had been leased in September from CIT Aerospace. Calls to CIT Aerospace were not immediately returned Monday.

Relatives of the passengers began arriving at the airport in Beirut early Monday, many of them crying and hugging. Officials led them into a VIP area. Lebanese Prime Minister Saad Hariri announced a day of mourning and closed schools and government offices.

The plane was carrying 90 people, including 83 passengers and 7 crew. Aridi, the transportation minister, identified the passengers as 54 Lebanese, 22 Ethiopians, one Iraqi, one Syrian, one Canadian of Lebanese origin, one Russian of Lebanese origin, a French woman and two Britons of Lebanese origin.

Ethiopian Airlines reported that there were 82 passengers and eight crew; the discrepancy could not immediately be explained.

The Boeing 737 is considered one of the safest planes in airline service. The jet was first introduced in the 1960s, and today is the workhorse on many short- and medium-range routes.

Still, over the past 15 years it was involved in a series of incidents and crashes linked to a valve in the rudder assembly. This reportedly would malfunction and cause the rudder to turn independently of the pilot's commands.

The problem was considered resolved after operators of older Boeing 737s were ordered to carry out inspections and upgrades of the critical rudder control systems.

Ethiopian Airlines has long had a reputation for high-quality service compared to other African airlines, with two notable crashes in more than 20 years.

A hijacked Ethiopian Airlines jet crash-landed off the Comoros Islands in the Indian Ocean when it ran out of fuel in November 1996, killing 126 of the 175 people aboard. The plane had just left Addis Ababa when three hijackers stormed the cockpit and demanded to be taken to Australia.

In September 1988, an Ethiopian Airlines jet crashed shortly after taking off when it ran into a flock of birds, killing 31 of the 104 people on board.

__

Associated Press writers Zeina Karam and Bassem Mroue in Beirut, Slobodan Lekic in Brussels and Samson Haileyesus in Addis Ababa, Ethiopia contributed to this report

 

http://news.yahoo.com.

نوشته شده در دوشنبه پنجم بهمن 1388ساعت 13:20 توسط آستیاژ| |

مشهد - خبرگزاری مهر: استاندار خراسان رضوی از مجروحان حادثه هواپیمایی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در بیمارستان امدادی (کامیاب) عیادت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، محمود صلاحی در بازدید از مجروحان در جمع خبرنگاران افزود: این حادثه هیچگونه تلفات جانی در پی نداشته است.

استاندار خراسان رضوی علت فرود هواپیما را در مشهد بد حال بودن یکی از زائران دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه خلبان به برج مراقبت اعلام کرد که خود مسئولیت فرود در مشهد را به عهده می گیرد، در این فرودگاه فرود آمد.

صلاحی افزود: در حالیکه در هنگام فرود دید خلبان باید هزار متر باشد در آن لحظه دید وی تنها 200 متر گزارش شده است.

وی از عملکرد به موقع و خوب کارکنان فرودگاه مشهد در پیاده کردن زائران و اطفاء سریع آتش رخ داده در هواپیما تقدیر و تشکر کرد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در دقایق اولیه بروز سانحه 20 آمبولانس از مرکز فوریتهای پزشکی مشهد به محل اعزام شد.

هواپیمای توپولف شرکت تابان به شماره 6436 با 156 مسافر عتبات عالیات که از آبادان عازم مشهد بود دیشب قصد فرود در فرودگاه مشهد را داشت که به علت مه غلیظ موفق به فرود نشد و در اصفهان به زمین نشست این هواپیما دوباره ساعت 6:20 صبح امروز به فرودگاه مشهد بازگشت و پس از فرود دچار سانحه و آتش سوزی شد.

 

http://www.mehrnews.com

نوشته شده در یکشنبه چهارم بهمن 1388ساعت 18:39 توسط آستیاژ| |

وزارت بهداشت اسامی 42 مجروح حادثه هواپیمایی توپولف آبادان - مشهد که صبح امروز در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد درپی سقوط هواپیمای آبادان- مشهد در صبح امروز اسامی مصدومان حادثه سقوط هواپیما به شرح ذیل است.

حسین جعفری 37 ساله

 حسین ساجدی 37 ساله

محمد کریمی 34 ساله

 مهدی فرامرزی 34 ساله

 ابوالقاسم منیری 54 ساله

 معصومه کریمی 47 ساله.

مجروحان زیر به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد منتقل شدند

سکینه بهایسته 46 ساله

 یوری لیاگین 40 ساله

حسین ناجی 56 ساله

 ماکسیم کولیک 30 ساله

 الهه یزدانی 25 ساله

 فاطمه صالحی 75 ساله

زهرا یوسفی 67 ساله

جواد حسن‌آبادی 27 ساله

سرگی دورگین 51 ساله

 سرگی میخالیف 44 ساله

 نسیم مصدق 26 ساله

 جواد طلایی 25 ساله

امیرحسین نصری 23 ساله

 کبری نکویی 55 ساله

عباسعلی نوروزی 55 ساله

 پیترپریخوپریکو 51 ساله

 ربابه راهرو نغندر 85 ساله

 یوری رومانوف 41 ساله

 سحر صراف زاده 26 ساله

 اشرف رمضانزاده 37 ساله

 حوری اسماعیل آبادی 53 ساله

 محمدحسین جاذبین 37 ساله

 ناهید اسدی 37 ساله

 احمد حسین اسعدی 45 ساله

 رازقه منصوری اصل 49 ساله.

 مجروحان زیر نیز به بیمارستان امدادی مشهد منتقل شدند

فاطمه شیرخانی 60ساله

زهرا شجاع کاریزکی 50 ساله

 جمیله بذری 50 ساله

غلامرضا رحیمیان 51 ساله

شهناز خوشنام 50 ساله،

 نرگس ادیال باف مقدم 43 ساله،

 زهرا خلیلی 50 ساله،

 علی اکبر جراحی زاده 70 ساله،

 صادق اسامی اصفهانی 47 ساله

 عباسعلی گلکار 63 ساله

 اکبر عامل بردبار 52 ساله.

بیماران ذکر شده به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد منتقل شدند

4 نفر نیز به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.

 

http://www.mehrnews.com

نوشته شده در یکشنبه چهارم بهمن 1388ساعت 18:28 توسط آستیاژ| |

مشهد - خبرگزاری مهر: هواپیمای آتش گرفته که نوع آن مسافربری اعلام شده متعلق به شرکت هواپیمایی تابان و از نوع توپولوف روسی است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، بر اساس اطلاعات به دست آمده این هواپیما که شب گذشته از آبادان به مقصد مشهد پرواز کرده بود به علت بدی هوا نتوانست در مشهد فرود آید و در فرودگاه اصفهان به زمین نشست.

هواپیمای توپولوف یاد شده ساعت 6 و 45 دقیقه صبح امروز به شماره پرواز 6437 در هنگام فرود در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد به نحوی که داخل هواپیما آتش گرفته و چرخ، دو بال و دم هواپیما کنده شده است.

به گفته شاهدان عینی هواپیما در باند اصلی فرود نیامده بلکه بین دو باند اصلی و در خاکی به زمین نشسته است.

هنوز آماری از کشته یا زخمی شدگان احتمالی اعلام نشده است.

مدیران شرکت هواپیمایی تابان در مشهد تا این لحظه حاضر به پاسخگویی به خبرنگار مهر در خصوص این حادثه نشدند.

http://www.mehrnews.com

نوشته شده در یکشنبه چهارم بهمن 1388ساعت 18:21 توسط آستیاژ| |

 

در سال 1991 در نمایشگاه سولون پاریس هواپیمایی به نمایش درآمد که شگفتی همگان را برانگیخت و آن چیزی نبود جز yak-141


طرح اولیه این هواپیما در سال 1975 ارائه گردید که بدلیل مدت زمان نسبتا طولانی که برای طراحی موتور لازم بود و هزینه بسیار بالا طرح متوقف شد ولی ظاهرا این طرح بصورت کلی نیز ملقی نشده بود زیرا به ناگهان در ابتدای سال 1989 اعلام شد که این هواپیما بزودی پرواز خواهد کرد و در مارچ سال 1989 این هواپیما به خلبانی Andrei Sinitsin اولین پرواز آزمایش خود را انجام داد . این هواپیما از سوی ناتو به Freestyle معروف می باشد . در اصل این هواپیما برای جایگزینی yak-38 ساخته شد که yak-141 هم بزرگتر و هم سریعتر بود . yak-38 وظیفه دفاع از استهکامات اتمی کیف را برعهده داشت که yak-141 به محض جایگزینی علاوه برآن به واسطه دارا بودن راداری بسیار قوی و مجهز شدن به موشکهای ضد زیر دریایی این وظیفه را بعهده گرفت . yak-141 دارای سیستم مراقبت و هدایت دریایی می باشد سیستم نصب شده در بدنه و کابین هواپیما به خلبان این اجازه را می دهد که بلادرنگ وضعیت عمود پرواز را به افقی و بالعکس تغییر دهد و بشکلی منحصر به فرد قادر خواهد بود این عمل را در حالی که بصورت افقی در حرکت است تغییر وضعیت دهد و بصورت عمودی پرواز کند برخلاف yak-38 این هواپیما کمترین نوسان عملیاتی را دارا می باشد . با استفاده از پس سوز موتور yak-141 می تواند سرعت خود را تا 1.8 ماخ افزایش دهد که براستی این مزیت برای یک هواپیمای عمود پرواز در دنیا بی نظیر می باشد بطوری که با تولد این هواپیما نیروی هوایی انگلستان طرح هواپیمای عمود پرواز p-115 را کنسل می کند . yak-141 در اولین آزمایشها رکورد ها را یکی یکی می شکند بطوریکه در اولین حرکت رکورد Harrier’s را در رسیدن در کمترین زمان به بیشترین ارتفاع ( پرواز عمودی ) را شکست که همین باعث شد حکمرانان شوروری با تامین بودجه لازم اجازه تولید انبوه این هواپیما را صادر نمایند . بلافاصله کمیته از سوی یاکولوف طراح yak-141 برای بحث صادرات این هواپیما تشکیل شد تا علاوه بازاریابی طرحی ارئه شود که این هواپیما به شکلی خاص صادر شود یعنی یکسری از دستگاههای نصب شده برروی آن حذف و سپس صادر شود و حاصل آن این بود که بلافاصله کشورهای اسپانیا و هندوستان آمادگی خود را برای خرید اعلام کنند ولی مخالفت اولیه اعلام شد و طرح ملقی گردید در نتیجه چون بنا به سرمایه گذاری در این طرح شد اشکالات اولیه گرفته شد و هر دو مدل اولیه را خرد کردند و با رفع اشکالات مدل دوم آن در نوامبر 1991 ساخته شد . در این طرح شکل بدنه و دماغه کمی تغییر کرد که اولین پرواز آن در حضور فرمانده نیروی دریایی روسیه موفق نبود هواپیما بعد از پرواز با سرعت به سمت زمین آمد و خلبان که گویا قادر به کنترل هواپیما نیود اجکت کرد و هواپیما منهدم گردید .

یاک-130

 

یاک-140

منبع:http://www.daneshju.ir/


 


ادامه مطلب
نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم مهر 1388ساعت 12:58 توسط آستیاژ| |

یک فروند هواپیمای آموزشی متعلق به شرکت هواپیمایی هما که از فرودگاه پیام پرواز کرده بود صبح دیروز در محل مردآباد کرج دچار سانحه شد و هر ۲ سرنشین آن جان باختند.

رضا جعفرزاده- سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- در گفت وگو با ایسنا گفت: یک فروند هواپیمای آموزشی دو نفره متعلق به آموزشگاه خلبانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ساعت 8:55 صبح دیروز دچار سانحه شد و خلبان و دانشجوی در حال آموزش این پرواز، جان باختند.

وی افزود: به محض مخابره این خبر کارشناسان بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشور به محل سانحه اعزام شدند و به بررسی در این باره پرداختند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: این هواپیما از نوع آموزشی بوده است و علت سقوط آن هنوز مشخص نیست.

سازمان آتش نشانی کرج نیز اعلام کرد : ساعت 8:12 شنبه، هواپیمای سبک از فرودگاه «پیام» این شهر برخاسته بود که پشت جایگاه سوختگیری «پلنگ آباد» ماهدشت سرنگون شد.

در این رخداد دلخراش، هر دو سرنشین هواپیمای آموزشی جان خود را از دست دادند و پیکرهای سوخته آنان به پزشکی قانونی فرستاده شد. تحقیق کارشناسان درباره علت اصلی بروز این رخداد آغاز شده است.

نقص فنی در پرواز ۳۳۴
همچنین سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره بروز نقص فنی در پرواز ۳۴۴ تهران - اهواز گفت: جایگزین هواپیمای فوکر ۱۰۰ با شماره پرواز ۳۳۴ با ۱۱ ساعت تاخیر اهواز را به مقصد تهران ترک کرد.

رضا جعفرزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: پرواز ۳۳۴ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) که قرار بود ساعت 23:35 شب شنبه گذشته اهواز را به مقصد تهران ترک کند به دلیل نقص فنی قادر به انجام این پرواز نشد.

به گفته وی، مسافران با اعلام نقص فنی و عدم آمادگی برای پرواز به خارج از هواپیما منتقل شدند و پرواز لغو شد.

جعفرزاده اظهار داشت: مسافران پرواز ۳۳۴ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با هواپیمای جایگزین خط هوایی ایران ایر ساعت 12:50 به مقصد تهران حرکت کردند.

عصر دوشنبه هفته گذشته نیز «بالگرد ۲۰۵» پلیس کرمان در پایان عملیات علیه اشرار و قاچاقچیان در کویر و هنگام بازگشت به آشیانه به کوه «سیرچ» خورد و آتش گرفت.

در آن رخداد دلخراش که گفته می شود بر اثر نقص فنی رقم خورد ۳ نفر از سرنشینان، شهید و ۳ نفر به شدت زخمی شدند. گزارش ایسکانیوز می افزاید، کمک رسانان پلیس، آتش نشانی ، اورژانس و هلال احمر که به قربانگاه رفته بودند پیکرهای بالگرد سواران را جمع آوری کردند و زخمیان را به بیمارستان سیدالشهدای کرمان بردند.

منبع: روزنامه خراسان

نوشته شده در یکشنبه بیست و پنجم مرداد 1388ساعت 1:9 توسط آستیاژ| |

فرماندهی انتظامی كرمان از سقوط یك فروند هلی‌كوپتر نیروی انتظامی در منطقه خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا اسحاقی، فرماندهی انتظامی استان كرمان با اعلام این خبر اظهاركرد این هلی‌كوپتر از نوع 205 بوده و حوالی ساعت 16 روزگذشته با كوه‌های منطقه "سیرچ" برخورد كرده است.

 

نوشته شده در چهارشنبه بیست و یکم مرداد 1388ساعت 0:54 توسط آستیاژ| |

 

 آمار سقوط هواپیما در ایران


[هر * نشانه تعداد سانحه در آن سال است]

بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده‌است که بین پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند.۴۰ حادثه هوایی از سال ۱۹۴۴ میلادی تا انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده‌است پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بیش از هزار و ۴۰۰ صد نفر جان خود را در سوانح هوایی ایران از دست داده‌اند. سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده‌است.اولین حادثه هوایی پس از انقلاب در یکم تیر سال ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰) رخ داده‌است و پس از آن تا خردادماه سال ۱۳۸۳ تعداد ۲۳۳ سانحه‌ غیر نظامی رخ داده‌است. که از میان آنها ۶۷ سانحه مرگبار، منجر به ۹۹۸ کشته و ۹۷ مجروح شده‌است.[نیازمند منبع] بر اساس آمارهای دیگر تعداد کشته‌های سانحه‌های هوایی ایران ۲ اردیبهشت ۱۳۸۴ به ۱۳۴۵ نفر رسیده‌است.که اگر تعداد ۱۲۸ کشته حادثه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ و ۱۱کشته هواپیمای فالکن-۲۰ سپاه را به آن بیافزاییم این آمار تا آغاز شهریور ۱۳۸۵ به ۱۴۸۴ نفر می‌رسد. همچنین در ظهر روز چهاشنبه ۸۸/۴/۲۴ نیز یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام تهران در حوالی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۹ سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.

بر اساس اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی، تعداد ۱۷۰۳ نفر تاکنون بر اثر سانحه‌های هوایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند:

سال1359 *
۳۱ خرداد ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰): هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر که در مسیر مشهد-تهران پرواز می‌کرد سقوط کرد و ۱۲۸ نفر از سرنشینان آن کشته شدند.

سال1360 *
۷ مهر ۱۳۶۰ (۲۹ سپتامبر ۱۹۸۱): یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران در کهریزک سقوط کرد و ۸۰ سرنشین آن کشته شدند.

سال1365 *
۱۱ آبان ۱۳۶۵ (۲ نوامبر ۱۹۸۶): یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زاهدان سقوط کرد و ۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

سال1367 *
۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸): هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنت آمریکا در خلیج فارس هدف قرار گرفت و تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند. نگاه کنید به: پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر

سال1370 *
۳ خرداد ۱۳۷۰ (۲۴ مه ۱۹۹۱: هواپیمای ایلوشین-۷۶ در نزدیکی کرمانشاه سقوط کرد و ۴ سرنشین آن کشته شدند. 

سال1371 **
۱۹ بهمن ۱۳۷۱ (۸ فوریه ۱۹۹۳): هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور‌ با یک هواپیمای سوخو-۲۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی تهران تصادف کرد. در این حادثه ۱۳۴ نفر کشته شدند.

۶ اردیبهشت ۱۳۷۱ (۲۶ آوریل ۱۹۹۲): هواپیمای فوکر-۲۷ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ساوه سقوط کرد و ۳۹ سرنشین آن کشته شدند.

سال1372 *
۲۴ آبان ۱۳۷۲ (۱۵ نوامبر ۱۹۹۳): هواپیمای آنتونوف-۱۲۴ در نزدیکی کرمان سقوط کرد و همه ۱۷ سرنشین آن کشته شدند. 

سال1373 **
۱۵ دی ۱۳۷۳ (۵ ژانویه ۱۹۹۵): هواپیمای جت لاکهید ارتش ایران در نزدیکی اصفهان چند دقیقه پس از برخاستن از پایگاه شهید بابایی، سقوط کرد و همه ۱۲ سرنشین آن از جمله سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش، کشته شدند.

۱۸ مهر ۱۳۷۳ (۱۰ اکتبر ۱۹۹۴): هواپیمای فوکر-۲۸ شرکت هواپیمایی آسمان که در مسیر اصفهان به تهران در حرکت بود در کوه‌های کرکس در نزدیکی نطنز سقوط کرد و همه ۶۶ سرنشین آن کشته شدند. 

سال1375 ***
۲۰ خرداد ۱۳۷۵ (۹ ژوئن ۱۹۹۶): بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر در فرودگاه رشت دچار سانحه شد و در اثر آن ۴ نفر کشته شدند.[۱۱]

۲۳ اسفند ۱۳۷۵ (۱۳ مارس ۱۹۹۷): یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دزفول سقوط کرد و ۸۶ سرنشین آن کشته شدند.

۱۳ اسفند ۱۳۷۵ (۳ مارس ۱۹۹۷): یک فروند هواپیمای فالکن-۲۰ ارتش ایران در اردبیل سقوط کرد و همه ۴ سرنشین آن کشته شدند.

سال1378 *
۱۳ بهمن ۱۳۷۸ (۲ فوریه ۲۰۰۰): یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد با یک ایرباس آ-۳۰۰ در حال توقف، تصادف کرد و همه ۸ سرنشین هواپیمای سی-۱۳۰ کشته شدند.

سال1380 *
۲۳ بهمن ۱۳۸۰ (۱۲ فوریه ۲۰۰۲): هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور‌ در نزدیکی خرم‌آباد با کوه برخورد کرد و ۱۱۹ نفر کشته شدند. 

سال1381 **
۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۲ (۱۷ مه ۲۰۰۳): هواپیمای یاک-۴۰‌ از شرکت فراز قشم در نزدیکی ساری سقوط کرد و طی آن ۳۰ نفر از جمله رحمان دادمان وزیر راه، کشته شدند.

۳۰ بهمن ۱۳۸۱ (۱۹ فوریه ۲۰۰۳): یک ایلیوشین-۷۶ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب شرق ایران سقوط کرد و تمام ۲۷۶ سرنشین آن جان باختند.

سال1382 *
۲۱ بهمن ۱۳۸۲ (۱۰ فوریه ۲۰۰۴): یک فوکر-۵۰ در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند. 

 ۳۱ فروردين  ۱۳۸۴*

سانحه ی هواپیمایی ساها مسیر کیش-تهران رو بگم که دقایقی بعد از فرود از باند خارج شد و در رودخانه ی کن افتاد در اوون حادثه ۲ نفر کشته و ۱ نفر مفقود شد.
سال 85 **
۶ آذر ۱۳۸۵ (۲۷ نوامبر ۲۰۰۶): یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.

۱۰ شهریور ۱۳۸۵ (۱ سپتامبر ۲۰۰۶): سقوط هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور‌ در فرودگاه مشهد. این هواپیما در مسیر بندر عباس-مشهد در حال حرکت بود. این هواپیما حامل ۱۴۸ مسافر بود. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

سال 86 **
۱۲ دی ۱۳۸۶ (۲ ژانویه ۲۰۰۸): یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت ایران ایر ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. این هواپیما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند، اما چرخ‌های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپیما آتش گرفت.

۵ آذر ۱۳۸۶ (۲۶ نوامبر ۲۰۰۷): یک فروند هواپیمای نظامی اف-۴ فانتوم ارتش ایران به علت نقص فنی در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشین آن کشته شدند.

سال 87 ****
۲۷ بهمن ۱۳۸۷: هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.

۱۶ تیر ۱۳۸۷: یک فروند هواپیمای شکاری اف-پنج ارتش ایران در حین انجام مأموریت در پایگاه هوایی امیدیه خوزستان سقوط کرد و خلبان و کمک‌خلبان آن کشته شدند.

۲۳ خرداد ۱۳۸۷: یک فروند کایت موتوردار نظامی حین بارریزی با چتر سقوط کرد و ۲ سرنشین آن در دم جان باختند.

۲۶ فروردین ۱۳۸۷: یک فروند هواپیمای سوخو ۲۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حوالی ساعت ۱۹ هنگام فرود دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان اجکت کردند و سالم ماندند.

سال 88 * (البته تا به این ساعت)
در ظهر روز چهارشنبه ۸۸/۴/۲۴ نیز یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۹(تلویزیون ایران ۱۶۸ نفر اعلام کرد) سرنشین (مسافر و خدمه)این هواپیما شد.

http://www.flightschool.blogfa.com

نوشته شده در چهارشنبه چهاردهم مرداد 1388ساعت 15:52 توسط آستیاژ| |

اسامی مصدومین سانحه هوایی مشهد

 

مشهد - خبرگزاری مهر: مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه های خراسان رضوی اسامی 31 مجروح بستری شده در بیمارستانها و هفت مجروح که به صورت سرپایی مداوا شدند را به شرح زیر اعلام کرد. بهنام پیرهنده در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد اسامی مجروحان و زخمی شدگان سانحه هوای عصر امروز فرودگاه مشهد را به شرح زیر اعلام کرد: مجروحان بستری شده در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد:
1- احسان نصیری
2- امیر رضا ناطقیان
3 - منصور ابر نارانی
4 - مهدی احمدی
5 - غلامرضا طلایی
مجروحان بستری شده در بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد:
6 - حامد حسینی مقدم
7 - نغمه مشهودی
8 - مسعود دانش
9 - سرور شریفی
10- فریده عثنی عشری
مجروحان بستری شده در بیمارستان شهید کامیاب(امدادی) مشهد:
11- عبدالرشید سلطانی
12- شیما سعادتی
13- فاطمه حاتمی
14- حسین شریفی
15- نفیسه آزاد
16- محمد علی گلفشان
17- محسن طالب نژاد
18- منیژه محمودی
19- ناظم حیاتی
20- سپیده حیاتی
21- پیمان حیاتی
22- آمنه طایفه
23- یگانه سادات هاشمی
24- پدرام حمیدزاده
25- رمضانعلی احسانی
26- محمدرضا پوروزیری
27- امیرحسین پوروزیری
28- فاطمه خردامی
29- الکساندر بالاچیغ
30- معصومه جاویدی
31- معصومه ده شبیدی.
همچنین لیست اسامی مراجعه کننده به اورژانس و درمان سرپایی نیز به شرح زیر است:
32 - محمد رضا سارمی نژاد
33 - سعید رهنما
34 اعظم مهر نسب
35 -یزدان عادلی
36 - ریحان رمضانی (مهماندار )
37- الناز علیزاد (مهماندار)
38- زهرا صلاح پوی

نوشته شده در شنبه سوم مرداد 1388ساعت 17:4 توسط آستیاژ| |

اسامی کشته شدگان ایرانی سانحه هوایی فرودگاه مشهد اعلام شد

اسامي کشته شدگان ايراني پرواز 1525 تهران- مشهد اعلام شد.
معاون استاندار خراسان رضوي و جانشين ستاد حوادث غيرمترقبه استان گفت: در سانحه هوايي ديروز فرودگاه هاشمي نژاد مشهد 16 نفر کشته شدند.

مشهد - خبرگزاری مهر: اسامی هفت نفر از کشته شدگان ایرانی سانحه هوایی پرواز شماره 1625 مشهد - تهران متعلق به خطوط هوایی آریاتور به شرح زیر اعلام شد.
به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، محمدباقر قاسم زاده معاون پشتیبانی اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اسامی کشته شدگان را به شرح زیر اعلام کرد: حسين پور افزود: آقايان مهدي دادپي(رئيس هيئت مديره شرکت آريا)، داوود دهاقين، محمد جواد گرجي پور و خانم مژگان پاطپور از اعضاي ايراني کادر پرواز بودند که در اين سانحه جان باختند.

1- داود دهاقی

2- مهدی دادپی مدیر شرکت هواپیمایی آریاتور

3- محمدجواد گرچی پور، ناظر فنی

4- مژگان کاج پور، سرمهماندار

5- مهدی فرزانگان بیدگلی، مسافر

6- سیدمهدی وزیری پور گزینی، مسافر

7- محمدرضا مهدی زاده نائینی، مسافر

اسامی 9 نفر از خدمه این پرواز که اهل قزاقستان بودند، اعلام نشده است.

پرواز شماره 1۵25 تهران - مشهد ساعت 18 و 5 دقیقه عصر دیروز هنگام فرود در باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به دلیل نقص فنی از باند خارج شد و پس از عبور از دیوار فرودگاه و قطع دکلهای برق در زمینهای کشاورزی از حرکت ایستاد.


 

 

نوشته شده در شنبه سوم مرداد 1388ساعت 17:0 توسط آستیاژ| |

رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: 168 كشته شده حادثه سقوط هواپيما در قزوين 5 هزار تكه شده‌اند و از نظر علمي قابل تفكيك نيستند اما با دستور قضايي بر اساس مدارك موجود تا حد ممكن تفكيك شده و از ديروز تاكنون اجساد 70 نفر از آنها به خانواده‌هايشان تحويل شده است.

حسن عابدي در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: همگي اجساد كشته شدگان حادثه سقوط هواپيماي توپولوف در نزديكي قزوين تحويل سازمان پزشكي قانوني شده است و اقدامات لازم براي تفكيك و تحويل اين اجساد به خانواده هايشان انجام شده و از ديروز هر يك از خانواده‌هايي كه براي تحويل جسد مراجعه كردهاند پس از طي تشريفات قانوني تكه‌هاي اجساد مربوطه را تحويل گرفته‌اند.
وي ادامه داد: از نظر علمي امكانات آزمايشگاهي براي تشخيص دقيق و علمي اجساد وجود دارد اما چون تكه‌هاي باقيمانده اجساد بيش از 5 هزار تكه است و حجم زيادي دارند حتي برخي تكه‌ها بسيار ريز هستند با دستور مرجع قضايي با توجه به مدارك موجود تكه هاي اجساد، تفكيك شده و به خانواده‌هاي متوفيان تحويل مي‌شود.
وي گفت: سازمان پزشكي قانوني بر اساس دستور مرجع قضايي تكه هاي باقيمانده اجساد را به خانواده‌ها تحويل مي‌دهد و براي آنها جواز دفن صادر مي‌كند و خانواده‌هاي متوفيان مي‌توانند بر اساس همين مدرك براي دفن اين كشته شدگان در بهشت زهرا در تهران يا شهرستان‌ها و حتي كشورهاي ديگر اقدام به دفن اجساد بكنند و براي احقاق حقوق قانوني خود در مراجع ديگر از جمله بيمه اقدام كنند.
عابدي افزود: سازمان پزشكي قانوني به جز مشكلاتي كه در تفكيك اجساد و شناسايي آنها داشته هيچ مشكلي در تحويل تكه هاي باقيمانده نداشته و دستگاه‌هاي مسئول ديگر نهايت همكاري را با سازمان پزشكي قانوني داشتند.

 

 

http://www.takeoff.ir/news.aspx

نوشته شده در جمعه بیست و ششم تیر 1388ساعت 17:23 توسط آستیاژ| |

يكي از کارمندان نمایندگی شرکت هواپیمایی کاسپین كه نخواست نامش فاش شود، گفت كه حدود 40 تن از سرنشين‌هاي كشته شده در حادثه هوايي قزوين از ارامنه بوده‌اند.
ايلنا: کارمند نمایندگی شرکت هواپیمایی کاسپین در ایروان به خبرگزاري «ریا نووستی»، گفت كه حدود 40 تن از سرنشين‌هاي كشته شده در حادثه هوايي قزوين از ارامنه بوده‌اند.

ریانووستی در گزارشي نوشت كه طبق اطلاعات دریافتی در هواپیمای توپولف-154 شرکت هواپیمایی کاسپین که در مسیر تهران ـ‌ ایروان سقوط کرد، تعداد مسافرین 154 تن و خدمه 16 تن بوده است.

در اين گزارش آمده است كه يكي از کارمندان نمایندگی شرکت هواپیمایی کاسپین كه نخواست نامش فاش شود، گفت كه حدود 40 تن از سرنشين‌هاي كشته شده در حادثه هوايي قزوين از ارامنه بوده‌اند.

وی تائید کرد که در بین مسافران دو کودک وجود داشت. وی افزود که اطلاعی مبنی بر وجود اتباع روسیه در این پرواز وجود ندارد.

از سوي ديگر، در فرودگاه «ازوارتنوتس»، ایروان ستادی موقتی برای ارائه کمک روحی و روانی و پزشکی به نزدیکان کشته‌شدگان در سانحه هوایی در نزدیکی قزوین ایجاد شد.

ایروان ستادی موقتی برای ارائه کمک روحی و پزشکی به نزدیکان کشته‌شدگان در سانحه هوایی در نزدیکی قزوین ایجاد كرده است.
انتظار می‌رود که این ستاد در سالن پرواز مستقر شود.

«تیگران بالایان»، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان به «ریا نووستی» اطلاع داد که وزارت امور خارجه این کشور خط ارتباط مستقیمی را در رابطه با سقوط هواپیمای توپولف که در مسیر تهران‌ـ‌ایران در پرواز بود، گشایش یافت.

«جعفر زاده»، مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي گفت: «هواپيماي توپولف هواپيمايي كاسپين پس از برخاستن از فرودگاه امام خميني(ره) در نزديكي قزوين به زمين خورد و تمامي 153 تن مسافر و 15 تن خدمه و كادر پرواز هواپيما فوت كردند. گفته مي‌شود دو كودك در بين كشته شدگان وجود داشتند.

جعفرزاده با بيان اينكه اين هواپيما 16 دقيقه پس از برخواستن از باند فرودگاه سقوط كرده است، تصريح كرد: تيم سازمان هواپيمايي در حال پيگيري و بررسي جزئيات بيشتر اين سانحه است.
شنيده‌ها حاكي از آن است كه كليه خدمه اين هواپيما ايراني بوده‌اند.

وی گفت: "حدود 40 نفر از ارامنه بودند، اما اینکه چه تعدادی از آنها اتباع ارمنستان بودند، هنوز مشخص نیست".

نوشته شده در چهارشنبه بیست و چهارم تیر 1388ساعت 23:11 توسط آستیاژ| |

اسامی کشته شدگان هواپیمای توپولف سقوط کرده در اطراف قزوین را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز یک فروند هواپیمای توپولف مسافری شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز 7908 در مسیر هوایی تهران- ایروان 16 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حوالی شهر قزوین دچار سانحه شد و سقوط کرد.

اسامی کشته شدگان هواپیمای توپولف سقوط کرده در اطراف قزوین به شرح ذیل است:

1- حمید رضا عبدالله زاده

2- آرام احمدی نوره

3- آنت آژنگ

4- قاسم اکبری

5- مریم علایی

6- س . علوی شیرخو

7- احمد علی محمدی

8- آرش علی محمدی

9- علی اکبر علی محمدی

10- کاوه علی محمدی

11- منیژه علیرضایی

12- مژده علیرضایی

13- آناهیتا امینی علوی

14- علی امیری

15- نانا آنتاشیان

16- ادوین آسادوریان

17- آرشاویر آواکیان

18- آزاد آوانسیان

19- مصیب عزیزالهی

20- انوش بابومیان

21- یحیی باقر پور

22- علی بهرامی

23- حسین بنا

24- مهدی برفروشان

25- س . بهشتی نژاد

26- آنا بوغوسیان

27- رویا بهلولی

28- لئون داویدیان

29- وحیدرضا دهقانی نیا

30- مارتیک دراوانسیان

31- وحید ابراهیمی دولو

32- داریوش احیا

33- نائیری استپانیان

34- شوغر استپانیان

35- جمشید فلامرزپور

36- مرتضی فلاح زاده

37- رشید فرج زاده

38- محسن فضایلی

39- ملین گارانیان

40- خانم ف. غفوری سیاه

41- علی قضاوتی

42- ندا غلامحسینی

43- حسن قلوبی

44- هاسماک قلویان هافت

45- کارابد بوکاسیان

46- چکادوا سیوی

47- عباس نیک نام

48- ناتلا نیکونوا

49- محسن نوروزپور

50- ناصر نصرتی

51- ابراهیم پیدارسی

52- حماسپور پولادی قلعه

53- علیرضا پور قربانی

54- خانم م. پور مقدم

55- آقای و. رفیعی منصور

56- مهدی ریحانی

57- مصطفی صباغی

58- شهنام صبوری

59- داوود سالاریان

60- آرین صالحی

61- سعید صالحی

62- ف. سمرقندی

63- ز. سمرقندی

64- محمد حسین ثنایی

65- آرمن سارکسیان

66- واوه سارکسیان

67- آرمن سرکیسیان

68- آقای س. سید علی پور

69- معصومه شادخو

70- یوریک شهبازیان

71- خانم شاهمرادیان

72- خاچاتور سیمونیان

73- خاچیکی

74- آرا سیرویان

75- امین سلیمانی فر

76- علی سلطان محمدی

77- زرمینه سوکتازیان

78- وارتانوش طهماسیان

79- لوسیک تارمینیان

80- رامون تارویان

81- کریستین ترووانسی

82- آناهیتا ترووانسی

83- ناصر تیموری

84- تاده تیماش

85- سیاوش وطن پرست

86- یعقوبیان

87- ر. یعقوبیان

89- عبدالرضا یمینی

90- رضا یوسفی

91- آلا زارعان

92- حسام زارعان

93- ترلان زارعان

94- آقای م. ظریف محمود

95- آقای الف. زبردست

96- ایمان زینی وند

97- آرتور گریگوریان

98- محمد حدادی

99- آرین هادیخان

100- م. ر هادیخان

101- غلامرضا حق پرست

102- اسدالله حق پرست

103- حسن حسن زاده

104- پلوریک هایروپتو

105- سید مهدی حسینی

106- محمد ایزد جو

107- جواد جعفری

108- یعقوب جعفری

109- مجید جلالی

110- وحید جوانبخش

111- حمید جوانبخش

112- سید محمد جزایری

113- سید شایان جزایری

114- سید رهام جزایری

115- حمید رضا کاکاوندی

116- تالیان کاراتیپان

117- نادیا کریمی

118- نیلوفر کریمی

119- نیما کریمی

120- حسین کریمی

121- س. کاشانی قره

122- احمد کرمانی

123- امین خباز کار

124- ادوارد خاچیک

125- حسن خوانین زاده

126- علی خیرات ایرون

127- احمدرضا خرادی

128-هما خونگرم خو

129- علیرضا لشگری

130- رویا لطفی فرد

131- آقای الف محمودی زاده

132- نایری مایلیان

133- آرشاویر ماناسریان

134- کارین مارگاریان

135- ماسیس ماتیان کونارا

136 - آنی ملکوماکار

137 - آرین ملکوماکار

138 - مقداد معلمی

139- علی محدث

140 - آقای ح. محمدی

141 - غلامرضا محمدی

142 - فاطمه محمد صفا

143 - بابک مختاری

144 - آقای ت. مرادیان حاجی

145 - آقای م. مظفری

146 - نازیلا نعیم

147 - صادق نجفی لاهیجی

148 - آلوارد ناواسارتیان

149 - علی نظری شکیب

150 - آشوت نرسیسیان

151- هادی نیاقی

152 - سید فرهاد نیاورانی

153 - سعید رسولی.

اسامی 15 نفر تیم کروی پروازی هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کاسپین در این لیست اعلام نشده است.

آرامش روح درگذشتگان و تسلی خاطر خانواده ها را از خداوند طلب مینمایم...

 

نوشته شده در چهارشنبه بیست و چهارم تیر 1388ساعت 22:51 توسط آستیاژ| |

.متاسفانه با خبر شديم امروز يك فروند هواپيماي توپولف 154 شركت هواپيمايي كاسپين كه از فرودگاه امام عازم ارمنستان بود در حوالي قزوين سقوط كرده و تمامي سرنشينان آن جان باختند .

اين ضايعه را به تمامي بازماندگان اين سانحه دردناك تسليت مي گوييم .
خبرگزاري فارس: ظهر امروز يك فروند هواپيماي مسافربري مسير تهران-ايروان در اطراف قزوين سقوط كرد كه بر اثر اين حادثه تمام 168 نفر سرنشين آن كشته شدند.

سرهنگ مسعود جعفري نسب در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامي فارس افزود: اين هواپيما در روستاي فارسيان اقباليه قزوين سقوط كرده و تمام 168 سرنشين آن كشته شده‌اند.
سرهنگ جعفري نسب گفت: در حال حاضر نيروهاي امدادي در محل مستقر شده‌اند.
بر اساس اين گزارش اين هواپيما كه متعلق به شرکت هواپيمايي کاسپين مي‌باشد 16 دقيقه پس از برخاستن از فرودگاه بين المللي حضرت امام خميني (ره ) و در ساعت 11 و 33 دچار سانحه شد

معاون اورژانس كشور:
اورژانس كشور در محل سقوط هواپيما حضور دارد
خبرگزاري فارس: معاون عمليات اورژانس كشور گفت: آمبولانس‌ها و مأموران اورژانس كشور در صحنه سقوط هواپيما در قزوين حضور دارند اما با توجه به فوت همه سرنشينان اين هواپيما عملاً نمي‌توانند كاري انجام دهند.

محمد سرور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود:‌ مأموران اورژانس كشور براي نجات مصدومان احتمالي حادثه سقوط هواپيماي كاسپين در روستاي فارسيان از توابع قزوين حضور دارند اما به علت فوت همه سرنشينان اين هواپيما عملاً نمي‌توانند كاري انجام دهند.
وي گفت: اعلام تعداد كشته شدگان و اسامي آنها به عهده سازمان هواپيمايي مربوطه است

تمامي 168 سرنشين هواپيماي توپولوف كشته شده‌اند

خبرگزاري فارس: هواپيماي مسافربري كه در قزوين سقوط كرده است از فرودگاه امام خميني (ره) راهي ايروان بوده است و 168 نفر سرنشين آن كشته شده‌اند.

يك منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: هواپيماي مسافربري كه در قزوين سقوط كرده است از فرودگاه امام خميني (ره) در تهران راهي ايروان در ارمنستان بوده است.
به گفته وي اين هواپيما از نوع توپولوف و با شماره پرواز 7908 بوده است.
سرهنگ مسعود جعفري نسب، فرمانده نيروي انتظامي قزوين نيز در اين باره به خبرنگار فارس گفت: اين هواپيما در روستاي فارسيان اقباليه قزوين سقوط كرده و تمام مسافران آن كشته شده‌اند.
سرهنگ جعفري نسب گفت: در حال حاضر نيروهاي امدادي در محل مستقر شده‌اند.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
رئيس امداد و نجات هلال احمر استان قزوين در گفت‌وگو با فارس:

20 آمبولانس و 2 بالگرد در حال انتقال اجساد كشته‌شدگان هواپيماي توپولف هستند


خبرگزاري فارس:‌ رئيس امداد و نجات هلال احمر استان قزوين از انتقال اجساد كشته‌شدگان سقوط هواپيماي توپولف شركت هواپيمايي كاسپين توسط 20 آمبولانس و 2بالگرد خبر داد.

احمد‌آقا عليخاني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: بيش از 50 نيروي امدادي جمعيت هلال احمر قزوين درحال بيرون كشيدن اجساد متلاشي شده هواپيماي توپولف هستند.
وي افزود: هواپيماي توپولف شركت كاسپين در 15 كيلومتري آسمان شهر قزوين منفجر شده است و اجساد نيز متأسفانه به شدت متلاشي شده‌اند.
عليخاني گفت: نيروهاي امدادي هلال احمر، آتش‌نشاني، نيروهاي اورژانس و هوانيروز در محل سقوط هواپيما مستقر هستند.

هواپیمای مسافربری که حدود ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه امروز (چهارشنبه) دچار سانحه شد، از نوع توپولوف و حامل 168 سرنشین بود؛ از سرنوشت مسافران و خدمه پرواز این هواپیما خبر دقیقی در دست نیست اما گفته می شود "متاسفانه احتمال جان باختن همه سرنشینان وجود دارد" .



به گزارش واحد مرکزی خبر، این هواپیما ساعت 30/11 دقیقه از فرودگاه امام خمینی پرواز کرد که 16 دقیقه پس از پرواز در 70 مایلی تهران در استان قزوین دچار سانحه شد .

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که علت این سانحه چه بوده است، گفت: اظهارنظر در باره علت حادثه نیاز به کارشناسی دارد .

این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز 7908، در مسیر تهران - ایروان در حال پرواز بود .

مشاهدات خبرنگار واحد مرکزی خبر از محل سانحه نشان می دهد: هواپیما بر اثر برخورد به زمین متلاشی شده و قطعات آن تا صدها متر دورتر پراکنده شده است .

محل حادثه در اطراف روستای فارسیان در حدود شش کیلومتری قزوین است .

گودال عمیقی بر اثر برخورد هواپیما با زمین ایجاد شده است و نیروهای آتش نشانی و امداد در محل حضور دارند .

حادثه دلخراش براي ورزش ايران
10 جودوكار و مربي جان خود را در سقوط هواپيما از دست دادند
خبرگزاري فارس: اعضاي تيم ملي نوجوانان جودو ايران در مسير سفر به ارمنستان، در سانحه سقوط هواپيما در شهر قزوين جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاري فارس، اين تيم كه قرار بود 15 مرداد در پيكارهاي جهاني مجارستان حاضر شود براي كسب آمادگي بيشتر تصميم داشت در ايروان اردوي مشترك برگزار كند كه در اين سانحه همگي جان خود را از دست دادند.
وحيد ابراهيمي (وزن 51- كيلوگرم)، ايمان زيني وند (‌وزن 55- كيلوگرم)، حسين بناء (‌وزن 60- كيلوگرم)، سعيد رسولي (وزن 66- كيلوگرم)، مصطفي صباغي (وزن 73- كيلوگرم)، يحيي باقرپور (وزن 81- كيلوگرم)، مصيب عزيز الهي (وزن 90- كيلوگرم) و عليرضا لشكري (وزن 90+ كيلوگرم) به همراه علي بهرامي به عنوان سرمربي و علي محدث مربي اعضاي اين تيم را تشكيل مي دادند.
اين هواپيما 16 دقيقه بعد از پرواز از فرودگاه امام خميني در روستاي فارسيان اقباليه قزوين سقوط كرد و تمامي 168 سرنشين آن كشته شدند.

روحشان شاد.

نوشته شده در چهارشنبه بیست و چهارم تیر 1388ساعت 15:30 توسط آستیاژ| |

شماره پرواز AF 447
216 مسافر + 16 خدمه
ساعت 7 محلی از ریودوژانیرو تیک آف کرده و به سمت پاریس در پرواز بود که قرار بود ساعت 11:15 به پاریس برسد(11 ساعت پرواز)
هواپیما A330-200بوده است.
برزیل تیم تجسس و نجات را عازم جزیره Fernando de Noronha نقطه ای که تماس رادیویی هواپیما قطع شده نموده است.

آخرین تماس رادیویی با ارباس ارفرانس ، 3 ساعت پس از برخاستن از فرودگاه Rio de Janeiro برزیل بوده و خدمه از وجود توربولانس شدید خبر داده اند.
کارشناسان ابتدا فرضیه خراب بودن Transponder را مطرح کرده بودند که با نرسیدن بموقع یا حتی با تاخیر این هوا بیما در باریس امیدها متاسفانه کمرنگتر میشوند.
 
محل بررسی نیروی هوایی برزیل :

تصوير
 
 
يک فروند هواپيماي نظامي ارتش فرانسه براي شرکت درعمليات جستجو و يافتن هواپيماي مسافربري شرکت اير فرانس ، روز دوشنبه از پايگاهي در سنگال عزيمت کرد.

اين هواپيماي نظامي از يک پايگاه مهم نظامي در داکار پايتخت سنگال پرواز کرده است.
اين هواپيما از نوع شناسايي و دور پرواز است و مي تواند بين ده تا دوازده ساعت پرواز کند.

تنها يک فروند از اين نوع هواپيما بر اساس توافقنامه هاي دفاعي فرانسه و سنگال در داکار مستقر است ولي در صورت لزوم فرانسه مي تواند هواپيماهاي بيشتري از اين نوع اعزام کند.



يک کارشناس سوانح هوائي گفت علت سقوط هواپيماي خطوط هوائي فرانسه شايد هرگز معلوم نشود.

دکتر فرگوسن گفت اگر هواپيماي اير فرانس در قسمت عميق اقيانوس اطلس سقوط کرده باشد يافتن جعبه سياه ان بسيار دشوار خواهد بود هر چند نيروي دريائي امريکا يک بار جعبه سياه هواپيماي خطوط هوائي ترکيه را از عمق سه هزار متري اقيانوس خارج کرد.
وي درباره علت سقوط احتمالي هواپيماي اير فرانس گفت سقوط هواپيما بر اثر برخورد اذرخش بسيار نادر است چون همه هواپيماها از جمله هواپيماهاي ايرباس به افزاره گريز از صاعقه مجهز هستند.
دکتر فرگوسن گفت احتمال زنده ماندن مسافران هواپيماي اير فرانس بسيار بعيد است.

وزيرفرانسوي هرگونه فرضيه اي را درباره ناپديد شدن هواپيما باطل و اشتباه خواند
دومينيک بوسرو وزير مشاور در امور حمل ونقل اعلام کرد هرگونه فرضيه اي در خصوص ناپديد شدن يک فروند هواپيماي اي سيصد وسي ايرفرانس بين ريو و پاريس باطل و اشتباه است . پيشتر، فرانسوا بروس مدير ارتباطات ايرفرانس اعلام کرده بود احتمال زيادي وجود دارد که اين هواپيما براثر برخورد صاعقه سقوط کرده باشد.
وي در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه رواسي مسئولان را به واکنش هاي محتاطانه درباره علل ناپديد شدن اين هواپيما فرا خواند.
بروس گفت ما به هيچ وجه چيزي نمي دانيم و هرگونه فرضيه اي باطل واشتباه است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، اين وزير فرانسوي قرار است با نزديکان مسافران اين هواپيما ديدار کند.
 اگر سانحه ارباس 330 ارفرانس تایید بشود :
1- اولین سانحه ارباس 330 با مسافر خواهد بود.
2- بیست و یکمین سانحه ارفرانس خواهد بود.
تاکنون 4 فروند ارباس 330 در شرایط بدون مسافر از بین رفته اند.
کاپیتان این پرواز از 11700 ساعت سابقه پروازی ، فقط 1700 ساعت سابقه پرواز با ارباس 330 و 340 داشته است.
کمک خلبان دوم هواپیمای ناپدید شده از مجموع 6600 ساعت سابقه پروازی ، 2600 ساعت سابقه پرواز با ارباس 330 و340 داشته ا ست.
 

فرانسه و برزیل درحال جستجوی آب های اقیانوس اطلس برای یافتن یک هواپیمای مسافربری خطوط ایرفرانس که روز دوشنبه با 228 سرنشین در یک طوفان ناپدید شد هستند.

فرانسه می گوید امید زیادی به یافتن بازماندگان حادثه که از ریو دو ژانیرو در برزیل به پاریس پرواز می کرد ندارد.

هواپیما اندکی پس از عبور از یک طوفان - چهار ساعت پس از پرواز - پیامی در باره مشکل اتصالی برق ارسال کرد که این آخرین پیام هواپیما بود.

مقام های فرانسوی می گویند شاید توفان هواپیما را از کار انداخته باشد.

خدمه فرودگاه شارل دوگل و فرودگاه جوبیم در ریو دو ژانیرو سرگرم کمک به بستگان و دوستان 228 سرنشین ناپدید شده بوده اند.

اکثر مسافران هواپیما برزیلی یا فرانسوی بودند اما افرادی از 32 ملیت در هواپیما حضور داشتند.

اگر هیچ بازمانده ای پیدا نشود این مرگبارترین حادثه برای یک هواپیمای ایرفرانس طی 75 سال تاریخ فعالیت آن خواهد بود.

مقام های فرانسوی و آمریکایی احتمال تروریستی بودن حادثه را رد کرده اند.

فناوری تجسسی

پی یر-آنری گورگن، مدیر کل ایرفرانس، گفت که جستجوها اکنون به ناحیه ای شامل چند میل دریایی در نیمه راه میان برزیل و غرب آفریقا محدود شده است.

وی افزود که هواپیمای ناپدید شده حاوی فرستنده ای رادیویی به نام "آرگوس" است که تا چندین روز پیام هایی ارسال می کند که می تواند به جستجوگران کمک کند.

یک هواپیمای تجسسی فرانسه که در داکار، سنگال، مستقر است قرار بود غروب دوشنبه به ناحیه ای که ظن آن می رود هواپیما در آنجا سقوط کرده برسد.

متعاقبا قرار بود دو هواپیمای دیگر فرانسوی مستقر در داکار، و یک کشتی نیروی دریایی که هم اکنون در خلیج گینه دور می زند، به محل اعزام شوند.

اسپانیا و سنگال نیز برای کمک به عملیات جستجو هواپیما اعزام کرده اند.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه تایید کرده است که دولتش از واشنگتن کمک خواسته است.

پیشتر یک دستیار وزیر دفاع فرانسه که از او نام برده نشد به خبرگزاری فرانسه گفت که فرانسه با پنتاگون تماس گرفته تا "به امکانات نظارت ماهواره ای و ایستگاه های سمعی آن که ممکن است سرنخ هایی در اختیار ما بگذارد" دسترسی یابد.

برزیل هفت هواپیمای نیروی هوایی و سه کشتی نیروی دریایی را برای کمک به عملیات جستجو اعزام کرده است.

ماریا سلینا رودریگز، سرپرست کنسولگری برزیل در پاریس، گفت که عمق اقیانوس در محل حادثه کار را برای جستجوگران دشوار می کند.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "آنها امیدوارند قطعات هواپیما، جلیقه های نجات، چیزهایی که در نهایت شناور می شود را بیابند اما این زمان می برد."

'حقیقت را گفتم'

گزارش اتوماتیک هواپیما در مورد اتصالی برق در ساعت 0214 گرینویچ روز دوشنبه صادر شد که حدود 4 ساعت پس از پرواز شماره "ای اف 447" از ریو دو ژانیرو بود. این گزارش ها همزمان با عبور هواپیما از تلاطم جوی در حرکت به سوی سواحل غرب آفریقا صادر شد.

آقای گورگن گفت "سلسله ای از بیش از ده پیام تکنیکی" نشان داد که "چندین سیستم الکتریکی از کار افتاده است" که باعث "یک وضعیت کاملا بی سابقه در هواپیما شد."

وی در فرودگاه شارل دوگل جایی که هواپیما قرار بود فرود آید گفت: "احتمال دارد که لختی پس از این پیام ها بوده که هواپیما در اطلس سقوط کرد."

هواپیما به فاصله کوتاهی پیش از آنکه ناپدید شود در ارتفاع 10670 متری در پرواز بود.

یک کارشناس آب و هوا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که توفان های استوایی در اقیانوس اطلس می تواند گاه به ارتفاع 15 هزار متری برسد.

هنری مارگوسیتی، هواشناس ارشد "اکیوودر.کام" گفت: "در ارتفاعی که در آن پرواز می کرد، ممکن است که هواپیمای ایرفرانس مستقیما از باردارترین بخش توفان (از لحاظ الکتریکی) عبور کرده باشد."

مقام های فرانسوی تاکید کرده اند که کاپیتان هواپیما با 11 هزار ساعت پرواز بسیار با تجربه بود.

رئیس جمهوری فرانسه در فرودگاه شارل دوگل شخصا با دوستان و بستگان سرنشینان هواپیما ملاقات کرد.

وی پس از این دیدارها گفت: "من حقیقت را به آنها گفتم. چشم انداز یافتن بازماندگان خیلی کم است."

وی افزود که یافتن هواپیما "بسیار مشکل" خواهد بود زیرا منطقه جستجو بسیار وسیع است.

ایر فرانس تایید کرد که از جمله 61 فرانسوی و 58 برزیلی مسافر هواپیما بوده اند. همچنین 26 نفر آلمانی، نه چینی، نه ایتالیایی، شش سوئیسی، پنج بریتانیایی، پنج لبنانی، پنج مجاری، سه ایرلندی، سه نروژی و سه نفر اهل اسلواکی مسافر هواپیما بودند. 

منبع:
 flightschool.blogfa.com
acpower.mihanblog.com  
نوشته شده در شنبه بیست و سوم خرداد 1388ساعت 15:58 توسط آستیاژ| |

The first bodies recovered from the Air France plane crash have arrived on the tiny Brazilian island of Fernando de Noronha where they will be placed in a makeshift morgue.

As the skies finally cleared after a morning of torrential rain, a Brazilian Black Hawk helicopter wound its way through the green hills surrounding the airport to come to rest on the tarmac. 

Crews wearing facemasks slowly transferred eight green body bags on to stretchers before the remains were taken one by one into one of the two mobile refrigeration units at the small island airport terminal.

The second helicopter – a Super Puma – is expected to bring another eight bodies to land within the hour. 

Officials at the airport have confirmed that bodies could be moved by plane in one of the refrigeration units to Recife on the mainland by the end of the day depending on the success of preliminary identification by legal police teams.

Rain battered Fernando de Noronha's tiny airport from dawn, delaying the operation, but just before 11am BST a Black Hawk helicopter finally rose from the tarmac to make the first journey to collect bodies.

With the helicopters came a team of Brazilian legal and civil police who will immediately begin the process of trying to identify the remains. No family members are here in Fernando de Noronha – part of an archipelago about 220 miles from mainland Brazil – to receive the bodies. The airport was deserted except for the swelling ranks of the press and photographers who have taken over the small waiting area.

The Brazilian naval office in charge of logistics at the airport said that once preliminary identification had taken place the bodies would be transferred to the mainland as soon as possible, where a delegation of relatives were waiting in the coastal town of Recife. Brazilian authorities have already warned families that the bodies are in such a poor state that they will not be able to be visually identified.

The team of civil and legal police at Fernando de Noronha, which has a population of just over 3,000, hope to be able to use dental records and fingerprints to start identifying remains. As soon as preliminary identification has taken place the bodies will be numbered and transferred to the second refrigeration unit for the second trip to the mainland.

Authorities on the island would not say how the recovery operation was progressing, but while the official number of bodies remains at ۲۴, there were rumours yesterday that up to 52 bodies had been recovered by rescue crews.

Following the crash Air France plans to equip all its long-haul Airbus jets with new speed sensors, a pilots' union said.

The sensors, called pitot tubes, are small probes on the fuselage's exterior that measure the pressure of air rushing into them and thereby measure the plane's speed.

The sensors in the Air France crash have come under scrutiny in the investigation after messages showed they provided "inconsistent" data to the pilots and may have played a role in the disaster. One Air France union urged its pilots to stop flying Airbus A330 and A340 aircraft until the old sensors had been replaced. The company had since committed itself to a swift change, a union official said.

"From today, all Air France A330 and A340 flights will use planes equipped with at least two new sensors out of three [on board]," Erick Derivry, spokesman of the main SNPL pilots' union, told France Info radio.

Several airline executives dismissed safety fears over the Airbus A330, saying they were confident of the plane's reliability. The Emirates airlines president, Tim Clark, said the Dubai-based company had a fleet of 29 A330-200 planes that had been flying since 1998.

"It is a very robust airplane. It has been flying for many years, clocking hundreds of millions of hours, and there is absolutely no reason why there should be any question over this plane. It is one of the best flying today," he said at an aviation conference in Malaysia

A330 crash

 www.guardian.co.uk

نوشته شده در شنبه بیست و سوم خرداد 1388ساعت 15:49 توسط آستیاژ| |